Spildevandsrensning - tværfagligt forløb
I dette tværfaglige undervisningsforløb arbejder eleverne med spildevand og spildevandsrensning.
I forløbet indgår et besøg på et renseanlæg. Det er muligt at gennemføre forløbet uden besøget, men besøget anbefales, da det understøtter elevernes lærling og bidrager til at opfylde mål og krav i læseplanerne for naturfagene.
Undersøgende og modellerende elevaktiviteter vil ligge som forslag i bunden af siderne, og kan anvendes i det omfang, som det passer til den enkelte klasse.
- Tryk her for at se vejledningen til individuelt forløb
-
Lektion 1-2
I lektion 1-2 skal I arbejde med vandets kredsløb, afdække jeres viden om spildevand, arbejde med verdensmål 6 og undersøge forskellige jordtypers renseevne.
Introduktion med film om vandets kredsløb
Test - spildevand
Mindmap om spildevand
Verdensmål 6: Rent vand og sanitet
Jorden som renseanlæg
Undersøgelse af jordtypers renseevne
Lektion 3-4
I lektion 3-4 skal I læse om spildevand og pyrolyse, fremstille biogas og undersøge forskellige egenskaber af biokoks.
Hvad er spildevand?
Fremstilling af biogas
Spildevand, slam og pyrolyseanlæg
Modellering af pyrolyseanlæg
Undersøgelse af biokoks evne til at fastholde vand
Undersøgelse af biokoks jordforbedrende egenskaber, vækst af frø
Lektion 5-6
I lektion 5-6 skal I følge op på undersøgelserne fra sidste lektion, læse om spildevandsrensning, modellere en renseanlæg og forberede et besøg på et renseanlæg.
Opfølgning på undersøgelser - spildevand
Rensning og udledning af spildevand
Renseanlæg
Mekanisk, biologisk og kemisk rensning
Modellering af renseanlæg
Forberedelse af besøg på renseanlæg
Lektion 7-10
I lektion 7 - 10 skal I besøge et renseanlæg og indsamle informationer, der belyse jeres problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Lektion 11-12
I lektion 11-12 skal I følge op på besøget, lave et puslespil om spildevandsrensning, modellere vandets kredsløb og runde forløbet af med genbesøg af test og mindmap.