Drikkevandsforsyning og spildevandsrensning - fællesfagligt forløb
Det fællesfaglige forløb kan anvendes som beskrevet i vejledningen, men kan med fordel bearbejdes og tilpasses til den enkelte klasses niveau og behov.
I de beskrevne forløb indgår to besøg på henholdsvis vandværk og renseanlæg. Det vil være muligt at gennemføre forløbet med kun et besøg eller eventuelt helt uden. Det anbefales dog at gennemføre minimum et af de to besøg, da det understøtter elevernes læring og bidrager til at opfylde mål og krav i læseplan, vejledninger og prøvebekendtgørelser for fagene biologi, fysik/kemi og geografi.
Forløbet er bygges op så eleverne kan læse tekster og se videoer fortløbende, og klikke sig videre ved at trykke på ”NÆSTE”- knappen nederst på siderne. Hver tekstside eller video har sin egen URL, og kan derfor kopieres ind i en individuel plan, efter behov.
- Tryk her for at se vejledningen til individuelt forløb
-
De anbefalede undersøgelses- og modelleringsaktiviteter, som knytter sig til tekster og videoer, ligger nederst på siderne, og kan åbnes i det omfang, som passer til lærerens, klassens- eller elevernes individuelle plan i forhold til tid, niveau og fagligt indhold. Hver undersøgelses- og modelleringsaktivitet har ligeledes sin egen URL, så det er muligt at sammensætte individuelle forløb for klassen, grupper eller enkelte elever.
Farverne i lektionerne viser, hvordan forløbet er opbygget. Det grønne er grundforløbet, mens det blå om drikkevand og orange om spildevand kan tilvælges i større eller mindre grad efter behov.
Lektion 1
I lektion 1 skal I arbejde med vandets kredsløb, og så skal I vise hvad I ved om drikke- og spildevand. Derefter skal I læse lidt om de historiske hændelser, der betød store ændringer for drikkevandsforsyningen og kloakering i Danmark. Til sidst skal arbejde med problemstillinger og arbejdsspørgsmål for forløbet.
Introduktion med film om vandets kredsløb
Hvad ved jeg om drikke- og spildevand?
Mindmap om drikkevand
Drikkevand, spildevand og kolera i 1853
Scenarie 1853
Præsentation af problemstilling og valg af arbejdsspørgsmål
Lektion 2-3
I lektion 2 og 3 skal I arbejde med grundvand, og undersøge både nedsivningshastighed i forskellige jordtyper, og derefter undersøge de forskellige jordtypers evne til at rense vandet.
Sådan dannes grundvand
Læs teksten og bliv klogere på, hvordan grundvand dannes før jeres eget forsøg.
Undersøgelse af nedsivningshastighed i forskellige jordtyper
Jorden som renseanlæg
Undersøgelse af jordtypers renseevne
Lektion 4-5
I lektion 4 og 5 skal I arbejde med vandforsyning, modellere vandets kredsløb, undersøge hvordan man kan lave rent vand i vildmarken og forberede besøg på vandværk.
Hvad er vandforsyning?
Modellering af vandets vej fra grundvand til vandhane
Undersøgelse af hvordan man kan lave rent vand i vildmarken
I skal nu se en film og lave en undersøgelse af, hvordan man kan lave rent vand i vildmarken.
Forberedelse af besøg og spørgsmål
Lektion 6-7
I lektion 6-7 skal i besøge et vandværk og indsamle information, som kan bruges til at belyse jeres problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Lektion 8-9
I lektion 8 og 9 skal I arbejde med spildevand og fremstille biogas af kartoffelskræller, og eventuelt tage testen om drikkevand.
Hvad er spildevand?
Fremstilling af biogas
Rundvisning og dataindsamling på vandværk
Lektion 10-11
I lektion 10 og 11 skal I arbejde med spildevand, pryolyseanlæg og undersøge biokoks evne til at fastholde vand, og biokoks jordforbedrende egenskaber.
Spildevand, slam og pyrolyseanlæg
Modellering af pyrolyseanlæg
Undersøgelse af biokoks evne til at fastholde vand
Undersøgelse af biokoks jordforbedrende egenskaber, vækst af frø
Lektion 12-13
I lektion 12 og 13 skal I arbejde med renseanlæg, udarbejde en model, og forberede et besøg på et renseanlæg.
Registrering af data fra igangsatte undersøgelser
Renseanlæg
Modellering af renseanlæg
Forberedelse af besøg på renseanlæg
Lektion 14-18
I lektion 14 - 18 skal I besøge et renseanlæg og indsamle informationer, der belyse jeres problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Lektion 19
I lektion 19 skal følge op på jeres besøg på renseanlægget. I skal også arbejde med rodzoneanlæg, og evt. gennemføre en lille test om spildevand.
Rodzoneanlæg
Test med fokus på spildevand
Lektion 20
I lektion 20 skal I arbejde modellerende og undersøge sammenhængen mellem vandets kredsløb og andre kredsløb.
Modelleringsopgave om vandets, kvælstofs fosfats og kulstofs kredsløb
Lektion 21-22
I lektion 21 og 22 skal I arbejde med udfordringer drikke- og spildevandforsyning i fattige lande, og formulere problemstillinger og arbejdsspørgsmål for den sidste del af forløbet.
Fattige lande og drikkevandsforsyning
Dialogopgave om infektionssygdomme
Film om kolera
Verdensmål 6: Rent vand og sanitet
Valg af problemstilling og formulering af arbejdsspørgsmål i grupper
Lektion 23-24
I lektion 23 og 24 skal I arbejde med egne undersøgelser og indsamle data, der kan belyse jeres problemstillinger og arbejdsspørgsmål.
Undersøgelsesdesign og dataindsamling
Modellering af forskellige typer rensning af vand i mindre anlæg til DK og fattige lande
Modellering af mikrobiogasanlæg
Lektion 25-26
I lektion 25 og 26 skal I arbejde videre med at belyse jeres problemstilling og arbejdsspørgsmål. I skal færdiggøre jeres selvstændige undersøgelser og modelleringsarbejde. I skal behandle jeres indsamlede data, og forberede jeres præsentation. I kan med fordel bruge feedbackskemaet til forberedelsen af jeres præsentation.
Den gode præsentation
Lektion 27-28
I lektion 27 og 28 skal I præsentere jeres arbejde med de selvstændige problemstillinger og arbejdsspørgsmål. I skal desuden give feedback til de andre gruppers præsentationer, og I kan med fordel bruge feedbackskemaet til den del.