Drikkevandsforsyning og spildevandsrensning - fællesfagligt forløb

Undervisningsforløb

Det fællesfaglige forløb kan anvendes som beskrevet i vejledningen, men kan med fordel bearbejdes og tilpasses til den enkelte klasses niveau og behov.

I de beskrevne forløb indgår to besøg på henholdsvis vandværk og renseanlæg. Det vil være muligt at gennemføre forløbet med kun et besøg eller eventuelt helt uden. Det anbefales dog at gennemføre minimum et af de to besøg, da det understøtter elevernes læring og bidrager til at opfylde mål og krav i læseplan, vejledninger og prøvebekendtgørelser for fagene biologi, fysik/kemi og geografi.

Forløbet er bygges op så eleverne kan læse tekster og se videoer fortløbende, og klikke sig videre ved at trykke på ”NÆSTE”- knappen nederst på siderne. Hver tekstside eller video har sin egen URL, og kan derfor kopieres ind i en individuel plan, efter behov.

Tryk her for at se vejledningen til individuelt forløb
Vejldning til individuelt forløb

De anbefalede undersøgelses- og modelleringsaktiviteter, som knytter sig til tekster og videoer, ligger nederst på siderne, og kan åbnes i det omfang, som passer til lærerens, klassens- eller elevernes individuelle plan i forhold til tid, niveau og fagligt indhold. Hver undersøgelses- og modelleringsaktivitet har ligeledes sin egen URL, så det er muligt at sammensætte individuelle forløb for klassen, grupper eller enkelte elever.

Farverne i lektionerne viser, hvordan forløbet er opbygget. Det grønne er grundforløbet, mens det blå om drikkevand og orange om spildevand kan tilvælges i større eller mindre grad efter behov.